Problematieken

     Stem              Spelling         Gehoor

             Spraak                            Articulatie 

.  Taal                        Dyslexie

             Dyscalculie                 Lezen     Afasie

   Dysartrie               Slikproblemen

              Apraxie                     Stotteren      Dysorthografie               Leermoeilijkheden               

             Communicatie                       Rekenen

                                        


Babbellogo

Logopediepraktijk


















'Ei of ij' ?


Logopedie richt zich op verschillende domeinen en doelgroepen. Hieronder staat een korte toelichting van de verschillende problematieken.


Taalstoornissen:


Problemen met het begrijpen of produceren van gesproken/ geschreven taal. Dit kan bij kinderen voorkomen (taalontwikkelingsstoornis) en bij volwassen (afasie t.g.v. een hersentrauma zoals een beroerte).


Spraakstoornissen:

Problemen met de uitspraak van één of meerdere klanken, onduidelijke spraak en/of foutieve tongplaatsing (vb.: tussentands). Deze stoornis kan voorkomen bij kinderen door een foutieve ontwikkeling van de spraak, maar kan ook verworven zijn door een hersentrauma (dysartrie, verbale apraxie).


Stemstoornissen:

Ernstige of langdurige heesheid bij kinderen en volwassen, meestal te wijten aan een verkeerd stemgebruik (stembandknobbels), maar kan ook een anatomische oorzaak hebben (poliepen, stembandverlamming,...).


Leerstoornissen:

Deze problematiek kan zich op alle vlakken van de schoolse prestaties manifesteren. Problemen met lezen, schrijven en/of rekenen (dyslexie, dysorthografie, dyscalculie).


Slikstoornissen:

Deze stoornis is bij volwassenen het gevolg van een neurologisch letsel of algemene verzwakking van de mondmotorische spieren. Bij kinderen kan dit eveneens voor komen t.g.v. afwijkende mondgewoonten (tongduwen tijdens de slikact).








Babbellogo Logopediepraktijk

Molenakkerstraat 9

8020 Oostkamp

0494807717

babbellogo@gmail.com


Contacteer vrijblijvend.







'Ik zit aan een falet... Een talef... Een tafel!'