Minimum spreeknormen

    Stem              Spelling         Gehoor

             Spraak                            Articulatie 

.  Taal                        Dyslexie

             Dyscalculie                 Lezen     Afasie

   Dysartrie               Slikproblemen

              Apraxie                     Stotteren      Dysorthografie               Leermoeilijkheden               

             Communicatie                       Rekenen

                                       


Babbellogo

Logopediepraktijk


Taal- en spraak-ontwikkeling



Taal



Articulatie
















Minimum spreeknormen


ALGEMEEN

Voor elke ontwikkelingsfase bestaan zogenaamde Minimum Spreeknormen die aangeven wat een kind op een bepaalde leeftijd minimaal moet kunnen zeggen. Als uw kind de minimum spreeknorm niet haalt is het belangrijk om contact met de logopedist op te nemen. De logopedist kan de spraaktaalontwikkeling van uw kind onderzoeken en samen met u bekijken wat uw kind nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen.



DE SPREEKNORMEN

De Minimum Spreeknormen zijn verdeeld per leeftijd.


0 - 1 jaar


Huilen, lachen en kraaien.

Spelen met de stem, lippen, tong en gehemelte (‘ah’, ‘eh’).

Luisteren naar de stem van mama en kijken naar haar mond.

Brabbelpatroontjes worden steeds langer en ingewikkelder (‘baba’, ‘dadada’).


1 jaar


Veel en gevarieerd brabbelen.

De klanken zijn afhankelijk van de voorkeur voor het bewegen van de lippen, tong of het gehemelte.

Brabbelen wordt steeds meer een manier om contact te maken.


1 ½ jaar


Het kind kent ten minste 5 woordjes, bijvoorbeeld ‘mama’, ‘papa’ of ‘eten’.

De woordopbouw is nog onvolledig (‘taat’ voor paard, ‘papu’ voor ‘paraplu’).

De verschillende klanken kunnen nog ‘neuzig’ zijn.


2 jaar


Het kind spreekt in zinnen van twee woordjes (‘koek hebben’, ‘poes ook’).

De woordopbouw is vaak onvolledig (‘toe’ voor ‘stoel’, ‘bopam’ voor ‘boterham’).

Verschillende klanken kunnen nog ‘neuzig’ zijn.

Hiernaast gebruikt het kind ‘brabbels’ en éénwoorduitingen.


3 jaar


Het kind spreekt in zinnetjes van drie tot vijf woorden.

Deze zinnetjes hebben nog weinig grammaticale structuur. De opbouw van de zinnetjes wijkt nog sterk af van die van volwassenen (‘Ik bent vallen niet’).

Opvallende nasaliteit is nu meestal verdwenen. De ‘neuzige’ klanken komen nu meestal niet meer voor.

50% tot 70% van wat het kind op deze leeftijd zegt is verstaanbaar voor anderen.


4 jaar


Het kind spreekt in enkelvoudige zinnetjes.

De zinsbouw is al beter maar er zijn vaak nog problemen met het meervoud en de vervoegingen van het werkwoord (‘Ik loopte buiten in de tuin’).

75% tot 90% van wat het kind zegt is voor anderen verstaanbaar. Bij 'verstaanbaarheid' moet u vooral denken aan het helder en duidelijk uitspreken van woorden.


5 jaar


Het kind gebruikt nu goedgevormde, ook samengestelde zinnen.

De zinslengte en woordvolgorde gaan steeds meer lijken op de taal van volwassenen, maar het taalgebruik is vaak nog concreet.

Meer dan 90% wat het kind zegt, is verstaanbaar.


_____________________________________



Babbellogo Logopediepraktijk

Molenakkerstraat 9

8020 Oostkamp

0494/807717

babbellogo@gmail.com


Contacteer vrijblijvend.




Enkele mutualiteiten:


www.cm.be

www.liberalemutualiteit.be

www.euromut.be

www.partena-ziekenfonds.be

www.bondmoyson.be

www.oz.be



Riziv:

www.riziv.be


Hulpgroep afasie:

www.afasie.be/regio.html